Ole Bull Scene og Mainstream inviterer til et fagseminar om podcast.

Ole Bull Scene og Mainstream inviterer til Bergens første fagdag om podcast. 2019 har vært det store gjennombruddet for podcaster i Norge og stadig flere har fått øynene opp for denne spennende kommunikasjonsformen. 

For mange fungerer podcaster i første rekke som underholdning og faglig påfyll, men vi ser også at dette blir en stadig mer attraktiv arena for annonsering. Mange bedrifter har allerede lansert egne podcaster for å promotere sin egen bedrift og sin merkevare. Om du har egen podcast, eller går med planer om å lansere en er dette en unik arena for deg.

På denne fagdagen får du høre flere aktører dele sine erfaringer med podcast. Du får utforske suksesshistorier, men også lære litt om typiske utfordringer du kan støte på, og ulike fremgangsmåter for å lansere din egen. Du får høre om de spennende kommersielle mulighetene som ligger i podcast, faglig innhold fra forskjellige aktører, norsk true crime, og ikke minst Ole Bull sjefen selv, Sølvi Rolland i en live podcast med psykolog Peder Kjøs. Podcastdagen er en unik mulighet til å dele erfaringer og få nyttig kunnskap.

DELTAKERE:

- Bergens Tidende v/ Ingvild Rudland, Anders Pamer og Mads Bøyum.
Bergens Tidende satser på lyd og podkast og har samlet alt lydinnholdet i en egen app som heter BT Lytt. Hva har BT tenkt med denne satsingen, og hva er resultatet så langt? Hvilke podkaster er populære og hvilke lyttere treffer de? Du får høre om strategien bak lydsatsingen, og i tillegg møte folkene bak den populære fotballpodkasten Ballspark.

- Familiene på Orderud - Monster
I denne podcastserien avdekker forfatter og journalist Joachim Førsund det menneskelige dramaet i trippeldrapssaken og forteller historien om Orderud-saken, slik du aldri har hørt den før. Fra Monster kommer Bendik Mondal, Sigurd Flæten og Joachim Førsund for å fortelle hvordan de jobbet med denne saken, hvilke vanskeligheter de møtte og hvorfor de laget den.

- enerWE v/ Chul Christian Aamodt & Sportsklubben Brann v/ Camilla Schutz.
enerWE er energibransjens egen digitale kanal. De har satset tungt på podcast og hadde i 2018 en omsetning på 400.000 kroner på podcast, og håper å nå millionen i 2019. Fra enerWE kommer grunder Chul Christian Aamodt for å fortelle hva de har gjort for å lykkes med podcast. Brann lanserte sin offisielle podcast “Gullet ska hem” i 2018, og prøvde sammen med ADLINK å selge inn sponsorat, men det viste seg å være vanskeligere enn antatt. Brann lykkes ikke med å få inn sponsorer til en ny sesong i 2019, og kommersiell leder i Brann, Camilla Schutz snakker med Chul om utfordringer og erfaringer med sine kommersielle podcastsatsinger.

- Sosialt sett - Live podcast: “Fagpodcasten”
Heidi Sperre og Astrid Valen Utvik har sammen podcasten Sosialt sett som tar for seg en del områder innen teknologi, kommunikasjon og sosiale medier. Hvordan går de frem når de lager sin podcast, og hvorfor har de valgt en hybrid mellom fag og “livet i mellom” som det heter i podcastbeskrivelsen.

- Kommersialisering av podcast - ADLINK
ADLINK er Norges største salgsagent for podcastreklame, og selger reklame i podcastene til blant annet Tusvik & Tønne, Konspirasjonspodden, og Synnøve og Vanessa. Hva er status for podcast i 2019, og hvilke muligheter ligger det i å reklamere på podcaster. Dette skal Tore Nesheim gi deg svaret på i dette foredraget.

- Hos Peder -Live podcast:
I podcasten «Hos Peder» møter psykolog Peder Kjøs mennesker som på hver sin måte trenger hjelp til å takle utfordringene livet byr på. I denne spesialepisoden møter Peder Ole Bull sjefen selv, Sølvi Rolland, og han skal her prøve å komme under huden på henne

Fremtiden er podcast – hjertelig velkommen!