Høsten 2022 kommer den Chigaco-baserte blues-pianisten Neal Francis hele veien til Lille Ole Bull Scene

På sitt nye album “In Plain Sight” byr Neal Francis på en mengde verk både merkelig fortryllet og smertelig selvbevisst, som utspiller seg i sanger utløst av greske myter, vanvittige drømmer og sene kjøreturer i dypet av sommerdelirium. Tro mot sin sjarmerende kompleksitet, kom sangeren/låtskriveren/pianistens andre fullengder til live i løpet av et turbulent år tilbrakt i en muligens hjemsøkt kirke i Chicago. Resultatet: et portrett av dyp omveltning og sliten spenst, presentert i en kaleidoskopisk lyd som er uendelig absorberende.

Oppfølgingen av Francis sin 2019-debut “Changes” – en New Orleans-R&B-stilt innsats som havnet på årets beste lister som KCRW, KEXP og The Current, og hyllet som «reinkarnasjonen av Allen Toussaint» av BBC Radio 6—In Plain Sight ble skrevet og spilt inn nesten utelukkende i kirken, en nå nedlagt kongregasjon kalt St. Peter's UCC. Til tross for at han ikke identifiserte seg som religiøs, tok Francis en musikktjenestejobb i kirken i 2017 etter forslag fra en venn. Etter å ha slått opp med sin mangeårige kjæreste mens han var på turné høsten 2019, vendte han tilbake til hjembyen sin og fant seg ikke noe sted å bo, og dro deretter til St. Peters og ba om å få flytte inn i prestegården. "Jeg trodde jeg bare skulle bli noen måneder, men det ble over et år, og jeg visste at jeg måtte gjøre noe for å dra nytte av denne mirakuløse gaven av en situasjon," sier han.

Mikset av Grammy Award-vinner Dave Fridmann (HAIM, Spoon, The Flaming Lips, Tame Impala), finner “In Plain Sight” at Francis igjen slår seg sammen med Changes-produsenten og den analoge obsessive Sergio Rios (en gitarist/ingeniør kjent for sitt arbeid med CeeLo Green og Alicia Keys). I likhet med forgjengeren setter albumet søkelyset på Francis sin raffinerte, men likevel frisinnede fremføring på piano, et instrument han tok i bruk i en alder av fire.

"From a very early age, I was playing late into the night in a very stream-of-consciousness kind of way," sier han, og nevner alt fra ragtime til gospelsoul til The Who blant hans formative påvirkninger. Med en vidunderbarn-lignende gave til piano, satt Francis med et dusin forskjellige bluesakter i Chicago-klubber som tenåring, og ledet et høyt elsket instrumentalt funkband kalt The Heard før han gikk solo. Sammen med å få overdådig anerkjennelse (inkludert en strålende anmeldelse fra Bob Lefsetz, som erklærte: "THIS IS THE FUTURE OF THE MUSIC BUSINESS!"), førte endringer til slike triumfer som å opptre live på KCRWs "Morning Becomes Eclectic", og delte scenen med medlemmer av The Meters på New Orleans Jazz & Heritage Festival, og turnerer med artister som Lee Fields & The Expressions og Black Pumas.

Innspilt på bånd sammen med bandkameratene Kellen Boersma (gitar), Mike Starr (bass) og Collin O'Brien (trommer), har “In Plain Sight” en frodig og drømmeaktig kvalitet, mye takket være Francis' rastløse eksperimentering med en stash av analoge synther utlånt av vennene hans de første dagene i kirken. "My sleep schedule flipped and I’d stay up all night working on songs in this very feverish way," sier han. "I just needed so badly to get completely lost in something." I et trekk delvis inspirert av Led Zeppelins Houses of the Holy, henter In Plain Sight tittelen fra et spor Francis endte opp med å slette fra albumet. «It’s a song about my breakup and the circumstances that led to me living in the church, where I’m owning up to all my problems within my relationships and my sobriety,» sier Francis, hvis første fullengder forteller om hans kamp med avhengighet. . «It felt like the right title for this record, since so much of it is about coming to the understanding that I continue to suffer because of those problems. It’s about acknowledging that and putting it out in the open in order to mitigate the suffering and try to work on it, instead of trying to hide everything.»

"When I started the process of writing these songs, I was so emotionally out-of-sorts and really kind of hopeless that I’d be able to come up with anything," sier Francis. «But then I sat down and started working, and embraced whatever inspiration came my way. Sometimes it felt like beating my head against a wall, but I tried to trust that it would lead somewhere. The whole thing was like a weird dream—this very strange time of terrible, wonderful isolation.»

Opplev Neal Francis på Lille Ole Bull Scene 22. november 2022. Denne konserten inngår i konsertserien Bergen Live Sessions Høst 2022. 



Dørene åpner kl. 19.00
Konsertstart kl. 20.00
Aldersgrense 18 år

Grupper tlf 55216170