Elvis Presleys røtter i gospel, rhythm & blues og country formet hans musikalske identitet, hans studioinnspillinger og sceneopptredener. Hans evne til å få kontakt med et mangfoldig publikum og skape tidløse hits har inspirert artister over hele verden og når et stadig større publikum 47 år etter sin tragiske bortgang i altfor ung alder. “He was a bundle of energy – set to music – AND THAT ECHO WILL NEVER DIE…”. Under denne konserten vil vi fremføre låter som viser hans røtter i disse musikksjangerne og låter som Elvis selv hadde stor kjærlighet for og som betydde noe for ham og som han også tok med seg på scenen under alle konsertene på 70-tallet og inn i musikkstudio. Hans sammensmeltning av country, blues og gospel-elementer basert på sin oppvekst i Mississippi og Tennessee, skapte en «sound» som fikk gjenklang hos datidens unge publikum og som nå tilhører musikkhistorien og lyttes til av både gamle og nye generasjoner. Å formidle denne musikken er «What Bergen Elvis Fest is all about». Elvis har uttalt at «Rock and roll music, if you like it, if you feel it, you can’t help but move to it. That’s what happens to me. I can’t help it”. Elvis vokste opp i svært fattige kår i Tupelo, Mississippi, i religiøse omgivelser og hørte fra han var liten gutt på gospelsangene under gudstjenestene i den lokale kirken i Mississippi. Han er sitert på at “The only music that really arouses me other than rock ‘n’ roll is gospel.” Han var også omgitt av countrymusikk og påvirket av denne og likeledes tiltrukket av rhythm & blues musikken til afroamerikanske fargede artister. Elvis mente at rhythm & blues var forløperen til rock 'n' roll og påvirket hans vokalstil. Elvis fikk sine første musikkopplevelser i barneårene fra gospelfremføringene i kirken First Assembly of God Church i Mississippi og fra Gospel Quartets som the Blackwood Brothers og the Stamps Quartet. That´s All Right, Mama, som Elvis spilte inn i juli 1954 i en rockabilly versjon, var skrevet og utgitt av den fargede Rhythm & Blues artisten Arthur "Big Boy" Crudup i 1946 og Elvis covret flere av hans låter; herunder "My Baby Left Me". Andre artister fra denne perioden og musikksjangeren som påvirket Elvis var B.B.King, Fats Domino, Little Richard og Ivory Joe Hunter. Country artister ham lyttet til var blant andre Hank Williams, Jimmie Rodgers, Ernest Tubb og Bill Monroe. Elvis' kanskje mest kjente cover, "Hound Dog," ble en stor hit i 1956 og er fortsatt en av sangene som er mest assosiert med ham og som han også tok med seg på scenen på 70-tallet. Den originale versjonen var en rhythm & blues hit for den legendariske blues sangerinnen Willie Mae «Big Mama» Thornton i 1952/1953, og flere artister spilte den inn. Elvis hørte den første gangen fremført i 1956 av Freddie Bell and the Bellboys, en amerikansk vokalgruppe på 50-tallet. Konserten vil ta for seg sanger han fremføre helt til det siste og som viste at han holdt fast på sine røtter. Ett eksempel er den vakre «Pledging My Love» som Elvis covret fra Johnny Ace sin utgivelse i 1954 og som han spilte inn på Graceland 10 måneder før sin død i 1977. Et annet trist kapitel om denne sangen er at Johnny Ace døde i Houston få måneder etter at han spilte inn sangen, da han skjøt seg selv ved et uhell i garderoben før en konsert med Big Mama Thornton. gjesteartister blir annonsert senere. Husbandet/Bergen Elvis Fest Band: Lars Hammersland – band leader Erlend Styve Kai Taule Einar Olsson Totto Kristiansen Kristin Bergsvik Helene Nilsen Blåsere: Are Ovesen Knut Starheim Jan Kåre Hystad